Povlastice koje zakon o državnoj službi pruža namještenicima u FBiH i KS
Zakon o državnoj službi u Federaciji BiH (“Službene novine Federacije BiH”, br. 29/2003, 23/2004, 39/2004, 54/2004, 67/2005, 8/2006, 77/2006 – odluka US, 34/2010 – odluka US, 45/2010 – dr. zakon, 4/2012, 99/2015 i 9/2017 – odluka Ustavnog Suda) i Zakon o državnoj službi u Kantonu Sarajevo ((“Sl. novine Kantona Sarajevo”, br. 31/2016 i 45/2019) predviđaju mogućnost namještenicima organa državne službe da se zaposle kao državni službenici pod posebnim uslovima.
Namještenici obavljaju poslove iz nadležnosti organa državne službe koji su funkcionalno povezani sa poslovima osnovne djelatnosti iz nadležnosti tih organa i koji neposredno doprinose da se poslovi osnovne djelatnosti mogu u cjelini, pravilno i efikasno obavljati.
Dopunski poslovi osnovne djelatnosti odnose se na određene stručno-operativne, informacionodokumentacione, računovodstveno-materijalne i administrativno-tehničke poslove, a poslovi pomoćne djelatnosti odnose se na operativno-tehničke i pomoćne poslove.
Na radno-pravni status namještenika u organima državne službe primjenjuje se Zakon o namještenicima o organima državne službe (“Službene novine Federacije BiH”, br. 49/2005, 45/2010 i 103/2021) i Zakon o radu («Službene novine Federacije BiH», br. 43/99, 32/00 i 29/03) i drugi opći propisi o radu i kolektivni ugovori, osim u pitanjima koja su regulirana ovim Zakonom.
Stručni saradnik, za razliku od namještenika, ima status državnog službenika i na njegov radno-pravni status se primjenje zakon o državnoj službi.
Naime, u članu 66a. Zakona o državnoj službi u FBiH i 46. Zakona o državnoj službi KS stoji da namještenik organa državne službe koji je stekao VII stepen stručne spreme ili visoko obrazovanje prvog, drugog ili trećeg ciklusa Bolonjskog sistema studiranja, a koji ima najmanje pet godina radnog iskustva u organima državne službe nakon položenog stručnog ispita za namještenika u organima državne službe, može se prijaviti na konkurs za upražnjeno radno mjesto stručnog saradnika u organu državne službe bez obaveze obavljanja pripravničkog staža.
Praktično to znači da ukoliko obavljate poslove uzet ću na primjer vozača u organu državne službe najmanje pet godina, steknete fakultetsku diplomu, možete se prijaviti na javni konkurs na mjesto državnog službenika odnosno zasnovati radni odnos na neodređeno vrijeme.
Ukoliko imate pet godina radnog staža na poslovima vozača u realnom sektoru, steknete fakultetsku diplomu, vi se ne možete prijaviti na mjesto državnog službenika. Vi se možete prijaviti samo na mjesto pripravnika u državnoj službi. Pripravnički odnos se u državnoj službi zasniva na godinu dana.
Dakle, iz navedenog je evidentna diskriminacija osoba koje obavljaju poslove sa srednjom stručnom spremom u realnom sektoru u odnosu na osobe koje obavljaju iste poslove u državnoj službi.